Laboratorium Przyszłości

 

Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Naszą wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.

Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym. Wzrost innowacyjności oraz rozwój technologiczny spowodował, że umiejętności matematyczne, w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.

Laboratoria Przyszłości to kolejny krok w stronę wzmocnienia i uatrakcyjnienia dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności w tych obszarach przez uczniów.

 

 

 

W ramach programu „Laboratoria Przyszłości” w I semestrze roku szkolnego 2023/24 w naszej szkole raz w tygodniu odbywały się dodatkowe zajęcia z programowania z wykorzystaniem robota „Codey Rocky”. Brały w nich udział dzieci z klasy 3b i 3d. Celem zajęć było rozwijanie zainteresowań uczniów związanych z programowaniem i robotyką. Podczas zajęć uczniowie mieli szansę rozwijać kreatywne i logiczne myślenie, umiejętność rozwiązywania problemów, pamięć oraz wyobraźnię. W ramach realizacji zajęć podejmowane były następujące działania:

  • Rozwijanie logicznego i algorytmicznego myślenia.
  • Programowanie z wykorzystaniem komputera i tabletu.
  • Rozwijanie myślenia komputacyjnego.

Dzieci wykazywały się dużym zainteresowaniem i zaangażowaniem. Zawsze chętnie brały udział w zajęciach. Bez trudu zdołały zaprogramować robota używając do tego języka programowania Scratch 3.0. Zajęcia były zorganizowane w oparciu o ideę STEAM.

Uczniowie mieli za zadanie rozwiązanie określonego zagadnienia. Korzystając z udostępnionych wskazówek oraz swoich umiejętności, musieli osiągnąć określony cel.

 

2024 Laboratorium Przyszłości AS

W ramach programu Laboratorium Przyszłości w I semestrze roku szkolnego 2023/2024 w naszej szkole raz w tygodniu odbywały się dodatkowe zajęcia z robotyki. Na zajęcia systematycznie uczęszczali uczniowie klasy 4c i 5c. Celem zajęć było rozwijanie zainteresowań uczniów, związanych z programowaniem i robotyką. W czasie zajęć uczniowie mieli szansę na rozwijanie kreatywności, m.in. za pomocą myślenia logicznego i strategicznego, wyobraźni, pamięci, orientacji przestrzennej, rozwiązywania problemów, koncentracji uwagi – koniecznych do wykorzystania podczas zajęć. Szczególnie zwracano uwagę na utrwalanie umiejętności bezpiecznego korzystania z urządzeń cyfrowych. W ramach realizacji zajęć podejmowane były następujące działania: • Rozwijanie logicznego myślenia i wyobraźni przestrzennej. • Budowanie robotów - zestawy LEGO SPIKE Prime. • Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń. • Rozwijanie kompetencji kluczowych i myślenia komputacyjnego. Podczas zajęć uczniowie wykazywali duże zaangażowanie. Uczniowie bez problemu potrafili programować robota intuicyjnym językiem programowania, opartym na Scratch. Konieczna była także umiejętność współpracy w grupie. Wspólnie planowali pracę, przedstawiali propozycję rozwiązań wykonywanych ćwiczeń. Zajęcia oparte były na koncepcji STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics). Zadaniem dzieci nie było samo budowanie robotów, lecz rozwiązywalnie postawionego problemu. Kierując się wskazówkami i zdobytą dotychczas wiedzą, dzieci musiały osiągnąć przedstawiony w zadaniu cel.

2024 – Laboratoria Przyszłości ECH i JCZ

Laboratorium-przyszlosci SP9 I semestr 2022/2023

Wrzesień

 

  1. Poznajemy długopisy 3D Banacha.
  2. Realizacja mini projektu "Mali konstruktorzy - przedmioty codziennego użytku - LEGO".
  3. Mini projekt - "Breloczek" - Uczymy się pisać przestrzennie z wykorzystaniem długopisów 3D Banacha.

 
 

Październik 

 

    1. Najwięcej frajdy sprawia dzieciom odkrywanie. Choćby ukrytego. Tym razem zagadką były cienie i odkrywanie sposobów ułożenia różnych brył"
    2. Zajęcia z wykorzystaniem LEGO Education SPIKE Essentials Projekt "Build a House" - poznawanie nowych słów po angielsku, przekazywanie energii, storytelling, a przede wszystkim pozytywne emocje. Bawiliśmy się w inżynierów, bo świat stoi przed nami otworem.
    3. Kolejny projekt - "Kostka". Przy okazji powtórzenia wiadomości o własnościach figur geometrycznych, zadaniem dzieci było skonstruowanie sześcianu. Dzieci odkryły w jaki sposób powstaje bryła.
    4.  Laboratorium audio - video.

      Nowoczesne metody pracy na lekcjach fizyki w klasach 8 w SP9.

      Dzięki „Laboratorium audio-video” uczniowie klasy 8 mogli rozwinąć swoje pasje związane z przedmiotem fizyka oraz ćwiczyć umiejętność obróbki i montażu materiałów audiowizualnych. Nauczyciel fizyki przygotował zajęcia praktyczne dotyczące działu PRĄDY, na których uczniowie mogli nagrywać dodatkowe materiały edukacyjne i dokumentować przebieg prowadzonych przez siebie ćwiczeń laboratoryjnych. Scenariusz zajęć i efekty dostępne są w Internecie: https://drive.google.com/.../1z7giMdOP...

PRĄDY klasa 8 2022

 

Listopad

 

  1. Miniprojekt „Programowanie karuzeli”
  2. Mini projekt "Codey Rocky". Uczyliśmy się programować robota, tak żeby jeździł torem w kształcie figur geometrycznych.
  3. "Świat w figurach" - wykorzystanie programu graficznego.
  4. Ułamki zwykłe - pomoce dydaktyczne z matematyki.
  5.  Laboratorium audio - video.

    Pokazowa lekcja informatyki z obsługi gimbala.

    W ramach programu Laboratoria Przyszłości odbyła się kolejna pokazowa lekcja, tym razem informatyki w kl. 6A z obsługi gimbala. Uczniowie samodzielnie nagrywali mecz kosza przy użyciu stabilizatora, który można połączyć z telefonem lub aparatem. Pozwala to na poprawę, jakości nagrań, ograniczając drgania zachodzące w trakcie ruchu. Uczniowie dowiedzieli się, jak działa żyroskop, zminiaturyzowane silniczki elektryczne oraz szereg dodatkowych czujników i mocowań. Dodatkowo podczas nagrań używali funkcji śledzenie obiektu – piłki podczas meczu.

gimbal lekcja otwarta sp9

Lekcja matematyki z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach Laboratorium Przyszłości: aparatu, gimbalu i mikrofonu kierunkowego do rejestrowania dźwięku. Atutem wykorzystania nowoczesnego sprzętu jest jakość nagrania wideo. Dzięki mikrofonowi kierunkowemu udało się zarejestrować nauczyciela prezentującego "Grę w 30" podczas lekcji pokazowej, zorganizowanej przy współpracy SP9 z MODM. Lekcja odbyła się 28 listopada 2022r.

lekcja pokazowa

 

Grudzień

 

  1. Makiety LEGO -„Opowieści z Narnii“: 1. Sanie 2. Świat dobra i zła 3. Sanie Białej Czarownicy.
  2. Projekt: "Gwiazdkowo przed świętami".
  3. "Świat figur" - projekt matematyczny.
  4. Starsze klasy też już piszą w 3d. Przędzenie liter w Akademii Pana Kleksa.
  5.  Laboratorium audio - video nagrało uroczystość szkolną:

 

Jasełka 

Styczeń

 

      1. Dzieci programowały codey rocky, aby zagrały kolędy.Na początku uczniowie uczyli się połączyć robota z laptopem. Dzieci przypomniały sobie rodzaje nut, a następnie programowały Codeya, aby zagrał świąteczną piosenkę.
      2. "Świat figur" - projekt matematyczny.
      3. BeCreoto zestawy do nauki podstaw programowania, elektroniki, mechatroniki i elementóww robotyki. Dzięki laboratorium przyszłości uczniowie klasy 8 mogą wykonać niesamowite projekty i kreatywnie wspólnie pracować.
      4. Laboratorium audio - video nagrało:

        Koncert Kolęd i Pastorałek na Wydziale Nauk o Edukacji.

        Każda z pań nauczycielek - opiekunek praktyk wraz ze swoją klasą i grupą pań praktykantek zaprezentowała przygotowaną przez siebie kolędę lub pastorałkę. Poszczególne występy wyczarowały przepiękną atmosferę świątecznego koncertu. Klasa 3d miała zaszczyt wystawienia szczególnego widowiska, jakim są jasełka. Uroczystość odbyła się z inicjatywy Samorządu Studenckiego Wydziału Nauk o Edukacji. Pięknie dziękujemy za możliwość nagrania tak pięknej gali.

Koncert na UwB

 

 5. Bezpieczne ferie z Codey Rocky. Podczas ostatnich zajęć przed przerwą zimową przypomnieliśmy sobie jak należy postępować, aby ferie były bezpieczne. Następnie dzieci zaprogramowały roboty, aby pokonały trasę uniknąć niebezpieczeństw.

Styczeń Laboratorium Przyszłości AS

Luty

 1. "Świat figur" - projekt matematyczny.

Świat figur - LP

2. Lago w klasie 4c.

Laboratoria Przyszłości ECH

 3.Zestaw LEGO® do nauki przedmiotów STEAM, edukacji językowej, społecznej i emocjonalnej -  klasa 1d.

Laboratorium Przyszłości HU

4. 23 lutego mieliśmy przyjemność zaprezentowania możliwości naszego Laboratorium Przyszłości. Pani Ania Sajewicz przeprowadziła zajęcia "Codeyowe walentynki" z wykorzystaniem robota Codey Rocky w ramach współpracy z MODM. Dzieci łączyły serduszka rycerza i królewny posługując się językiem programowania Scratch. Zadaniem ich było ułożenie drogi i pokonanie przeszkód. Dzieci tworzyły algorytmy drogi, programowały efekty świetlne i dźwiękowe robotom. Pięknie dziękujemy pani Małgorzacie Lech za wsparcie i koordynowanie współpracy".

Luty Laboratorium Przyszłości AS

5. Wykorzystanie sprzętu Laboratorium Przyszłości w promocji szkoły podczas rekrutacji do klas pierwszych SP9.

Luty KZ Laboratoria Przyszłości

6. Tablety nie tylko wspomagają Codey Rocky. Są świetnym narzędziem do tworzenia filmów poklatkowych.

Laboratorium Przyszłości KZ luty 2023

7. Edukacyjny zestaw konstrukcyjny z mikrokontrolerem BeCREO kit to stworzona w Polsce, interdyscyplinarna pomoc dydaktyczna. Zestaw konstrukcyjny dla ucznia kl.8 to znakomite narzędzie wspierające nauczanie podstaw mechatroniki i programowania.

Laboratorium przyszłości j cz

Marzec

1. Laboratorium audio - video. Dzień Kobiet 2023

Biały Kolorowy Kobiecy Kwiaty Post na Facebooku

2. Układ słoneczny z wykorzystaniem klocków konstrukcyjnych kugel.


Laboratoria Przyszłości

 3. Młodzi konstruktorzy doskonałą swoje umiejętności. Temat - Na czym czym się bawimy w parku rozrywki.

Laboratorium Przyszłości KZ

4. Dzieci uczyły się programować proste animacje z wykorzystaniem robota Codey Rocky

Laboratorium Przyszłości AS

5. Zestaw LEGO® do nauki przedmiotów STEAM dla uczniów klasy 1 szkoły podstawowej.

Laboratorium Przyszłości HU luty 2923

 6. Zajęcia świetlicowe - lutowanie. Lutownica zakupiona w laboratorium przyszłości ma pojedynczy cyfrowy wyświetlacz, wyświetlający wartości dla bieżącego trybu pracy. Regulacja parametrów pracy odbywa się za pomocą precyzyjnego pokrętła oraz umieszczonych na przedniej części obudowy przycisków.

Laboratorium przyszłości ms

7. Zestawy ułamków zwykłych zakupione w laboratorium przyszłości to idealne pomoce dla dzieci, które chcą się bawić i uczyć. Kolorowa tablica w obrazowy sposób przedstawia czym jest całość i co to są ułamki w klasie 4.

Laboratorium przyszłości jt

8. W dniu 14 marca 2023r. odbyła się lekcja pokazowa fizyki dla klas młodszych.  W ramach współpracy z ośrodkiem MODM w Białymstoku klasa 4b brała udział w innowacji "MAŁY FIZYK".

Główne cele innowacji to:

  • Rozszerzenie programu nauczania o treści dotyczące obserwacji otaczającego nas świata.
  • Prowadzenie zajęć metodą laboratoryjną przez uczniów klas 8 dla małych grup klas młodszych.
  • Wykorzystanie nowatorskich pomocy dydaktycznych – wykonanych przez uczniów klas 8 z lekcji fizyki.

W lekcji obserwatorami byli

  • Wicedyrektor SP9 Pani Jolanta Tarnowska,
  • Pani Małgorzata Lech
  • oraz Pani Katarzyna Zajączkowska z klasą 3d i studentami

Dzięki „Laboratorium audio-video” uczniowie mogli rozwijać swoje pasje oraz ćwiczyć umiejętność obróbki i montażu materiałów audiowizualnych. Nauczyciel fizyki nagrał dodatkowe materiały edukacyjne i udokumentował przebieg prowadzonej przez siebie innowacji "Mały fizyk" w SP9.

lekcja pokazowa "Mały fizyk" 14 maja SP9

Kwiecień

1. Lekcje pokazowe - okulary ClassVR z laboratorium przyszłości.

System został zaprojektowany tak aby w pełni zaangażować uczniów w kreatywne i ekscytujące nauczanie. Wizualizacje miejsc w trybie 360°, trójwymiarowe obiekty i złożone struktury na wyciągnięcie ręki to wszystko przenosi lekcje w zupełnie inny wymiar. Zestaw posiada intuicyjny interfejs oraz łatwy dostęp do treści edukacyjnych zlokalizowanych na portalu.

ClassVR Laboratorium przyszłości j cz

2. Laboratorium Przyszłości SP9 drukuje w 3D!

DRUKARKA 3D Creality Sermoon D1 została zakupiona w ramach programu Laboratorium Przyszłości. Musimy przyznać, że złożenie było nie lada wyzwaniem i trwało kilka godzin. Do kalibracji i ustawienia pierwszego wydruku zaprosiliśmy do współpracy młodego praktyka, ucznia III klasy AKADEMICKIEGO LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO POLITECHNIKI BIAŁOSTOCKIEJ Michała Łukaszuk, który przeprowadził profesjonalne szkolenie dotyczące eksploatacji drukarki 3D. Dowiedzieliśmy się, że przezroczysta obudowa jest świetna do monitorowania wydruków, ale także zapewnia stabilną temperaturę pracy. Jeśli chodzi o temperaturę, hotend w naszej drukarce może ona osiągnąć maksymalnie 250 ℃, a pod nią znajduje się typowy dla tego typu drukarek creality hotbed, który nagrzewa się aż do okrągłych 100 ℃. Kolorowym ekranem dotykowym o przekątnej 4,3 cala można łatwo sterować funkcjami drukarki. Możemy tworzyć projekty w polu roboczym: 280 x 260 x 310 mm. Mamy nadzieję, że to początek owocnej współpracy i serdecznie dziękujemy za wszystkie praktyczne wskazówki dotyczące obsługi drukarki 3D.

 

Laboratorium przyszłości j cz druk 3D

  1. Sympatyczny robot Codey Rocky bawi i uczy, pokazując dzieciom, że w świecie nowoczesnych technologii, każdy może być programistą! Jego zadaniem jest rozwijanie umiejętności logicznego i kreatywnego myślenia, poprzez wprowadzenie użytkowników w fascynujący świat programowania, robotyki, a nawet sztucznej inteligencji. Uczniowie wykonali animacje historii ziarenka, które chciało zostać kwiatkiem.

 

Kwiecień Laboratorium Przyszłości AS

  1. Pułapka na dzikie stwory. Dla dzieci nie ma lepszego sposobu nauki niż przez zabawę. To samo dotyczy programowania. Zobacz, jak chłopcy i dziewczynki mogą dzięki odpowiednim zabawkom LEGO® rozpocząć naukę tworzenia ciekawych programów — tych prostych i tych nieco bardziej skomplikowanych.

 

Laboratorium Przyszłości HU kwiecień 2023

  1. Konstruowanie wedle przestrzennych instrukcji. Na kartach są podane trzy podstawowe perspektywy budowli - lewa, prawa i frontalna, dzięki czemu łatwiej odtworzyć daną konstrukcję. Karty podzielone są na trzy poziomy trudności - które różnią się kolorem ramek (zielony - początkujący, żółty - średniozaawansowany, czerwony - zaawansowany). Dodatkowo na każdej karcie znajduje się odciśnięty "fundament" każdej konstrukcji, co również jest ułatwieniem, szczególnie w poziomie początkującym.

 

Laboratorium Przyszłości KZ kwiecień

  1. Technologia druku 3D - lekcja pokazowa Michała Łukaszuk była bardzo ciekawa i inspirująca naszą młodzież. Uczniowie mieli okazje nie tylko obserwować Michała podczas drukowania 3D, ale również zadawali mu ciekawe pytania dotyczące projektowania, czasu i kosztów wydruku. Najwięcej emocji zbudziły filmiki z konkursów walk robotów mini sumo. Dziękujemy Dyrektorowi Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego w Białymstoku mgr Józefowi Piotrowi Klim za wyrażenie zgody na przeprowadzenie przez Michała Łukaszuk, ucznia klasy III w dniu 25.04.23 w godz. 8.00-13.40 zajęć dotyczących projektowania i obsługi drukarki 3D dla uczniów klas 4 - 6 Szkoły Podstawowej nr 9 im. 42 Pułku Piechoty w Białymstoku.

 

Technologia druku 3d - lekcja pokazowa Michał Łukaszuk

Maj

1. Zajęcia matematyczne z Codey Rocky. Uczniowie II klasy utrwalali swoje umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 100. Drugoklasiści podczas zajęć utworzyli zmienne z pomocą których zaprogramowali przyciski A, B aby losowały liczbę w zakresie od 1 do 50 oraz przycisk C aby wyświetlał wynik dodawania wylosowanych liczb. Następnie w mniejszych grupkach ćwiczyli dodawanie wylotowych liczb. Dzieci podczas zajęć utworzyły zmienne z pomocą których zaprogramowały przyciski: A aby losował liczbę w zakresie od 50 do 100,  B aby losował liczbę w zakresie od 1 do 50 oraz przycisk C aby wyświetlał wynik odejmowania wylosowanych liczb. Następnie w mniejszych grupkach ćwiczyli odejmowanie wylotowych liczb.

Maj Laboratorium Przyszłości AS

2. Zestaw LEGO dla klas 1-3 szkoły podstawowej obejmuje liczne projekty edukacyjne oparte na rzeczywistych zagadnieniach STEAM, mające na celu zachęcanie uczniów do zadawania pytań i tworzenia własnych rozwiązań. Uczniowie rozwijają w ten sposób nie tylko umiejętności programowania i myślenia algorytmicznego, ale i przydatne w przyszłym życiu umiejętności pracy w grupie, kreatywnego rozwiązywania problemów i komunikowania się w zespole. KLASA 1D Lego - domek na drzewie i Imię.

Laboratorium Przyszłości HU maj 2023

3. Innowacja pedagogiczna „Mały fizyk” w SP9.

W roku szkolnym 2022/2023 uczniowie klasy 8 uczęszczali na zajęcia dodatkowe, przygotowali i brali udział w lekcjach pokazowych: 8 marca – klasa 3b, 15 marca – klasa 3a, 5 kwietnia – klasa 3e, 19 kwietnia - klasa 3c – lekcja obserwowana, 19 kwietnia – klasa 3d.

W myśl słów Mela Silbermana, „Gdy usłyszę – zapomnę, Gdy usłyszę i zobaczę – zapamiętam, Gdy usłyszę, zobaczę i porozmawiam – zrozumiem, Gdy usłyszę, zobaczę, porozmawiam i zrobię – zdobywam sprawności i wiedzę, Gdy uczę innych – dochodzę do mistrzostwa” pojawił się pomysł wykorzystania wiedzy i umiejętności uczniów kl. 8 z pracowni fizycznej w klasach młodszych, czyli innowacji pedagogicznej „Mały fizyk”. Uczniowie wykorzystując metodę laboratoryjną z lekcji fizyki podczas zajęć w małych grupach rozbudził ciekawość, aktywność i samodzielność uczniów z klas 3. Podczas zajęć zostały wykorzystane nowatorskie pomoce dydaktyczne wykonane przez uczestników innowacji. Wszyscy uczestnicy rozwinąeli swoje pasje oraz umiejętności obróbki i montażu materiałów audiowizualnych. Lekcje pokazowe z innowacji „Mały fizyk” zostały nagrane, co pozwoliło udokumentować przebieg prowadzonych zajęć. Wszystkie materiały zostały umieszczone na FB szkoły i stronie Laboratorium Przyszłości SP9 - https://sp9.edu.bialystok.pl/pl/programy/laboratorium-przyszlosci.html.Dziękujemy wszystkim wychowawcom klas trzecich za współpracę.

Lekcja pokazowa - innowacja "Mały fizyk"

4. Warsztaty – projektowanie 3D.

W dniu 17 maja w naszej szkole odbyła się lekcja otwarta „Niespodzianka na Dzień Mamy - warsztaty z druku 3d” w ramach współpracy z MODM. Zajęcia dla kl. 3a poprowadziła Pani Joanna Czarnecka, nauczyciel informatyki SP9. Projektowanie 3D jest pierwszym krokiem na drodze do realizacji pomysłów na przykład prezentu dla mamy. Tinkercad to aplikacja, która umożliwia uczniom na całym świecie tworzenie wyjątkowych projektów. Uczniowie projektując w tej aplikacji poczuli emocje towarzyszące wynalazkom, innowatorom i projektantom. Potrafili łączyć i dopasowywać bryły oraz eliminować błędy. Dzieci mogły coś wyobrazić i były w stanie to skonstruować. Pięknie dziękujemy pani Małgorzacie Lech za wsparcie i koordynowanie współpracy.

 

Warsztaty– projektowanie 3D SP9

5. Lekcje studyjne.

W maju klasa 6a rozpoczęła na lekcjach matematyki pracę z geometrią przestrzenną. Aby wyobrazić sobie figurę przestrzenną, rozpoznać ją pomocny jest widok z trzech stron: z góry, z przodu i z boku. Aby wspomóc proces dydaktyczny wykorzystano podczas lekcji okulary VR zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Okulary dały możliwość przenieść się dzieciom w świat 3D. Gogle VR pozwalały rozglądać się w wirtualnej rzeczywistości w zakresie 360 stopni, wykorzystując jedynie ruch głowy. Uczniowie z wielkim entuzjazmem poddali się nowej technologii. Dzieci mogły zobaczyć różne obiekty z każdej strony siedząc bezpiecznie i wygodnie.

 

Lekcje studyjne 26 maja 2023 SP9


Szkoła Podstawowa nr 9 
im. 42 Pułku Piechoty  w Białymstoku
ul. Legionowa 7
15 - 281 Białystok
Tel. do sekretariatu:
 85 742-06-09
Tel. do funduszu:
 85 742-82-37
Tel. do kierownika gospodarczego:
 85 748-93-07
Tel. do intendenta
731 747 727
e-mail:   szkola@sp9.bialystok.pl
Powrót na początek strony