Wychowanie do życia w rodzinie
Zajęcia z wychowania do życia w rodzinie w miesiącu wrześniu i październiku odbywają się w danej klasie raz na dwa tygodnie.
Od listopada ruszy podział na grupy: chłopcy, dziewczęta.
Spotkania w grupach odbywać się będą raz w miesiącu.
Program nauczania
wychowanie do życia w rodzinie
Rok szkolny 2023/2024
Przedmiot |
Tytuł i numer dopuszczenia programu w SZPN |
Autorzy programu |
Etap edukacyjny/ Klasa |
Wychowanie do życia w rodzinie |
„Wędrując ku dorosłości” . Program nauczania wychowanie do życia w rodzinie. SZPN 23/2023/2024 |
T. Król |
II etap Kl. IV, V, VI, VII, VIII |
Podczas zajęć będą poruszane następujące zagadnienia:
1.Rodzina jako miejsce rozwoju człowieka i relacji międzyludzkich. Struktura rodziny: rodzina wielopokoleniowa, rodzina pełna, rodzina niepełna, rodzina zrekonstruowana. Miejsce dziecka w rodzinie
2.Funkcje rodziny: prokreacyjna, opiekuńcza, wychowawcza, ekonomiczna, religijna i profilaktyczna oraz ich znaczenie na poszczególnych etapach rozwoju człowieka.
3.Wartości związane z seksualnością człowieka: męskość, kobiecość, miłość, małżeństwo, rodzicielstwo. Znaczenie odpowiedzialności w przeżywaniu własnej płciowości oraz budowaniu trwałych i szczęśliwych więzi.
4.Główne funkcje płciowości: wyrażanie miłości, budowanie więzi i rodzicielstwo, wzajemna pomoc i uzupełnianie, integralna współpraca płci. Odpowiedzialność za sferę seksualną i prokreację.
5.Macierzyństwo i ojcostwo - podstawowa wiedza dotycząca budowy i funkcjonowania układu rozrodczego człowieka.
6.Życie jako fundamentalna wartość. Planowanie dzietności rodziny. Przygotowanie kobiet i mężczyzn na poczęcie dziecka, odpowiedzialne rodzicielstwo.
7.Płodność wspólną sprawą kobiety i mężczyzny. Fizjologia płodności i jej neurohormonalne uwarunkowania. Metody rozpoznawania płodności.
8.Problem niepłodności: rodzaje, przyczyny, skutki, profilaktyka i leczenie.
9.Ciąża i poród, przyjęcie dziecka jako nowego członka rodziny.
10.Gotowość członków rodziny na przyjęcie dziecka z niepełnosprawnością – aspekt medyczny, psychologiczny, społeczny.
11.Antykoncepcja i jej rodzaje – aspekt medyczny, psychologiczny i moralny.
12.Opiekuńcza funkcja rodziny w aspekcie rozwoju człowieka: faza prenatalna, narodziny, faza niemowlęca, wczesnodziecięca, przedpokwitaniowa, dojrzewania, młodości, wieku średniego, wieku późnego.
13.Wychowawcza wartość rodziny .
14.Dojrzewanie; zmiany fizyczne i psychiczne; zróżnicowane, indywidualne tempo rozwoju. Rozumienie i akceptacja kryteriów dojrzałości biologicznej, psychicznej i społecznej.
15.Cielesność, płciowość, seksualność. Różnice w rozwoju psychoseksualnym dziewcząt i chłopców; identyfikacja z własną płcią; postawy i wzajemne oczekiwania.
16.Dojrzałość do małżeństwa oraz motywy jego zawierania; czynniki warunkujące trwałość i powodzenie małżeństwa.
17.Związek pomiędzy aktywnością seksualną a miłością i odpowiedzialnością. Problemy związane z przedmiotowym traktowaniem człowieka w dziedzinie seksualnej. Przyczyny, skutki i profilaktyka przedwczesnej inicjacji seksualnej.
18.Prawo człowieka do intymności i ochrona tego prawa. Postawy asertywne i ich kształtowanie.
19.Szacunek dla ludzkiego ciała; higiena okresu dojrzewania; troska o zdrowie: właściwe odżywianie, odpowiedni strój , sen i aktywność fizyczna.
20.Choroby przenoszone drogą płciową ; specyfika, rozwój i objawy ; drogi przenoszenia zakażenia, profilaktyka, aspekt społeczny, medyczny, etyczny. Chory na AIDS w rodzinie.
21.Zagrożenia okresu dojrzewania: uzależnienia chemiczne i behawioralne, presja seksualna, pornografia, prostytucja nieletnich.
22.Problemy wieku młodzieńczego i sposoby radzenia sobie z nimi, pomoc w rozeznaniu sytuacji wymagających porady lekarza lub innych specjalistów
23.Relacje międzyosobowe, ich znaczenie w rozwoju społeczno – emocjonalnym ; istota koleżeństwa i przyjaźni, sympatie młodzieńcze; pierwsze fascynacje, zakochanie, miłość; miłość platoniczna, miłość młodzieńcza, miłość dojrzała, wzajemny szacunek, udzielanie sobie pomocy, współpraca, empatia.
24.Osoba z niepełnosprawnością jako partner w koleżeństwie, przyjaźni, miłości.
25.Umiejętność obrony własnych poglądów. Radzenie sobie w sytuacji konfliktu, presji grupy, stresu.
26.Zasady savoir - vivre'u w domu rodzinnym i różnych sytuacjach społecznych.
27.Komunikacja werbalna i niewerbalna i jej znaczenie w relacjach interpersonalnych.
28.Wzajemna pomoc w obowiązkach domowych. Praca, rekreacja, świętowanie. Postawy wobec osób chorych i niepełnosprawnych. Pomoc, zrozumienie, miłość i troska.
29.Towarzyszenie osobom umierającym i rodzinie przeżywającej żałobę.
30.Więź rodzinna, związki uczuciowe i relacje w rodzinie; budowanie prawidłowych relacji . Różnice w ocenianiu rzeczywistości przez dziadków, rodziców, dzieci . Przyczyny konfliktów i sposoby ich rozwiązywania. Umiejętność komunikowania swoich uczuć. Odpowiedzialność wszystkich członków za atmosferę panującą w rodzinie.
31.Przekaz wartości i tradycji w rodzinie, wspólne świętowanie, organizacja i przeżywanie wolnego czasu.
32.Rola autorytetów w życiu człowieka.
33.Pożyteczna aktywność młodzieży i jej udział w życiu społecznym poprzez: wolontariat, stowarzyszenia, grupy nieformalne i aktywność indywidualną; wrażliwość na osoby potrzebujące pomocy i konkretne sposoby jej udzielania.
34.Korzystanie ze środków społecznego przekazu; zasady i kryteria wyboru. Świat rzeczywisty i świat wirtualny: gry komputerowe, Internet, portale społecznościowe.
35.Odpowiedzialność za własny rozwój: samowychowanie.
36.Instytucjonalna pomoc rodzinie w sytuacji: choroby, uzależnienia, ubóstwa, bezrobocia , zachowań ryzykownych, problemów pedagogicznych, psychologicznych, prawnych. Do zadań szkoły w zakresie realizacji wychowania do życia w rodzinie należy w szczególności: promowanie integralne j wizji seksualności człowieka; ukazanie jedności pomiędzy aktywnością seksualną a miłością i odpowiedzialnością.
Tematyka zajęć klasa IV
- Wspólnota domu, serca i myśli – funkcje rodziny.
- Witaj w domu – funkcje prokreacyjna i opiekuńcza.
- Zasady i normy – funkcje wychowawcza i socjalizacyjna.
- Miłość, która scala – funkcje psychiczno-uczuciowa i kontrolna.
- Jesteśmy razem – funkcje rekreacyjno-towarzyska, kulturowa i ekonomiczna.
- Człowiek istota płciowa.
- Przekazywanie życia (dla grupy dziewcząt)
- Przekazywanie życia (dla grupy chłopców)
- U progu dojrzewania (dla grupy dziewcząt)
- U progu dojrzewania (dla grupy chłopców)
- Rodzi się dziecko (dla grupy dziewcząt)
- Rodzi się dziecko (dla grupy chłopców)
- Intymność (dla grupy dziewcząt)
- Intymność (dla grupy chłopców)
- Obrona własnej intymności (dla grupy dziewcząt)
- Obrona własnej intymności (dla grupy chłopców)
- Koleżeństwo.
- Dobre wychowanie.
- Internet świat prawdziwy czy nieprawdziwy?
Tematyka spotkań klasa V
1.Gdzie dom, tam serce twoje
2.Rodzina – moje okno na świat
3. Emocje i uczucia.
4.Porozmawiajmy.
5.Święta coraz bliżej.
- Zaplanuj odpoczynek
- Mądry wybór w świecie gier.
- Uprzejmość i uczynność.
- Poszukiwany przyjaciel.
10.Moje ciało (lekcja dla grupy dziewcząt)
- Moje ciało ( lekcja dla grupy chłopców)
12.Dojrzewam (lekcja dla grupy dziewcząt)
- Dojrzewam (lekcja dla grupy chłopców)
- Dbam o higienę. (lekcja dla grupy dziewcząt)
- Dbam o higienę. (lekcja dla grupy chłopców)
- Zdrowy styl życia (lekcja dla grupy dziewcząt)
- Zdrowy styl życia. (lekcja dla grupy chłopców)
- Zrozumieć siebie i innych.(lekcja dla grupy dziewcząt)
- Zrozumieć siebie i innych (lekcja dla grupy chłopców)
Treści nauczania w klasie VI
- Z rodziny się nie wyrasta.
- Rodzinne wychowanie.
- Rozwój ku dojrzałości i odpowiedzialności.
- Sztuka rozmowy.
- Gdy trudno się porozumieć.
- O presji rówieśniczej.
- Zarządzanie sobą (lekcja dla grupy dziewcząt)
- Zarządzanie sobą (lekcja dla grupy chłopców)
- Mój styl to zdrowie (lekcja dla grupy dziewcząt)
- Mój styl to zdrowie (lekcja dla grupy chłopców)
- Dojrzewam do kobiecości (lekcja dla grupy dziewcząt)
- Dojrzewam do męskości (lekcja dla grupy chłopców)
- Mam swoją godność (lekcja dla grupy dziewcząt)
- Mam swoją godność (lekcja dla grupy chłopców)
- Media – wybieram świadomie, korzystam bezpiecznie.
- Stalking, hejting, cyberprzemoc (lekcja dla grupy dziewcząt)
- Stalking, hejting, cyberprzemoc (lekcja dla grupy chłopców)
- Jak mogę ci pomóc?
- Czasami pod górkę. Trudności w okresie dojrzewania.
Tematyka zajęć klasa VII
- Rozwój człowieka.
- Dojrzałość, to znaczy...
- Dojrzewanie – rozwój fizyczny (grupa dziewcząt)
- Dojrzewanie – rozwój fizyczny (grupa chłopców)
- Zmiany psychiczne w okresie dojrzewania (grupa dziewcząt)
- Zmiany psychiczne w okresie dojrzewania (grupa chłopców)
- Pierwsze uczucia.
- Przekazywanie życia (grupa dziewcząt)
- Przekazywanie życia (grupa chłopców)
- Mężczyzna i kobieta – układ rozrodczy (grupa dziewcząt)
- Mężczyzna i kobieta – układ rozrodczy (grupa chłopców)
- Czas oczekiwania.
- Pierwsze kroki w szczęśliwe dzieciństwo (grupa dziewcząt)
- Pierwsze kroki w szczęśliwe dzieciństwo (grupa chłopców)
- Komunikacja w rodzinie.
- Savoir-vivre, czyli zasady dobrego wychowania.
- Utrata wolności. Zagrożenia. Uzależnienie chemiczne,
- Uzależnienie behawioralne.
- Ludzkie drogowskazy.
Tematyka spotkań klasa VIII
- Budowanie relacji międzyosobowych.
- Na początek: zakochanie.
- O etapach i rodzajach miłości.
- Rozwój psychoseksualny człowieka..(lekcja dla grupy dziewcząt)
- Rozwój psychoseksualny człowieka..(lekcja dla grupy chłopców)
- Seksualność człowieka .(lekcja dla grupy dziewcząt)
- Seksualność człowieka .(lekcja dla grupy dla chłopców)
- Przedwczesna inicjacja seksualna..(lekcja dla grupy dziewcząt)
- Przedwczesna inicjacja seksualna..(lekcja dla grupy chłopców)
- Choroby przenoszone drogą płciową.
- Aids.
- Metody rozpoznawania płodności.(lekcja dla grupy dziewcząt)
- Metody rozpoznawania płodności.(lekcja dla grupy chłopców)
- Niepłodność i wielkie pragnienie dziecka.
- Inicjacja seksualna. Czy warto czekać?
- Dojrzałość do małżeństwa.
- Wobec choroby, cierpienia i śmierci.